5 trendów reklamy banerowej w 2019

1. Rządy adblockerów

Udział użytkowników internetu stosujących adblokery stale rośnie. Globalnie, według różnych raportów w 2018 roku wynosił 25-30%. Według raportu OneAudience wydawcy stracili w 2017 nawet 42 miliardy dolarów w związku z blokowaniem reklam (50% wzrost w stosunku do roku 2016).

Źródło: https://www.onaudience.com

Polska znajduje się w ścisłej czołówce tych statystyk, według raportu OnAudience już w 2017 roku 46% reklam w polskiej sieci zostało zablokowanych przez adblockery.

Co to oznacza dla wydawców i reklamodawców? Patrz punkty 2 i 3.

2. Śmierć banerów

Koniec klasycznej internetowej formy reklamowej obwieszczany był już niejednokrotnie. Zapewne pacjent jeszcze pożyje, choć oznaki starości będą coraz wyraźniejsze.

Banery są postrzegane jako niechciane przez dużą część użytkowników. Przeszkadzają w swobodnej nawigacji po sieci, nie są dostosowane do coraz popularniejszych urządzeń mobilnych (według badania przeprowadzonego w 2016 roku przez Retale 60% kliknięć jest przypadkowych). Poza tym użytkownicy rozwijają umiejętność „niewidzenia” reklam – banner blindness.

Źródło: hubspot.com

Jakie reklamy więc stosować?

Adblock Plus, jeden z największych producentów oprogramowania blokującego reklmy promuje swój program Acceptable Ads – zestaw wytycznych w celu zminimalizowania negatywnego efektu reklam dla użytkowników.

Kolejnym wyjściem jest…

3. Reklama natywna

O reklamie natywnej mówimy wtedy kiedy formy reklamowe są dostosowywane do formy i funkcji miejsca gdzie jest publikowana.

Reklama przyjmuje postać „materiału sponsorowanego”, „rekomendacji” czy „promowanych odnośników”. Rodzajem reklamy natywnej są na przykład płatne wyniki wyszukiwań – Google Ads, Bing Ads etc. Inna forma to tzw in-feed (reklama w postaci kolejnej, wyróżnionej wiadomości na liście). Wydawcy muszą przykładać dużą wagę do adekwatności tematyki reklam do treści stron.

sponsored content

4. Programmatic

Według portalu eMarketer ponad 80% internetowej powierzchni reklamowej w USA w 2018 roku zostanie sprzedana za pośrednictwem programmatic – technologii automatycznej sprzedaży i zakupu reklamy. Poza automatyzacją, dużą zaletą programmatic jest możliwość precyzyjnego celowania reklam. Rosnąca popularność, a co za tym idzie ilość danych dostępnych dla analizy to szansa na pokazanie efektywności mechanizmów AI. Uczenie maszynowe będzie miało coraz większy wpływ na celowanie reklam a także optymalizację budżetów.

Programmatic to nie tylko klasyczne banery. Coraz większą popularność zystkuje programatyczna sprzedaż reklam natywnych (np. Sharethrough, Adition).

5. Autentyczność i uczciwość

Internet dojrzewa, dojrzewają także internauci. Są coraz bardziej wyczuleni na próbę zafałszowania rzeczywistości, cenią swój czas. Szybko odkryją próbę przeniesienia ich do przestrzeni, w której nie planowali się znaleźć. Inwazyjne formy reklamy, przypadkowe kliknięcia potraktują jako naruszenie wolności i próbę wyłudzenia ich własności jaką jest czas. Negatywny wpływ na odbiór marki gwarantowany.

Jaka musi być reklama aby nie wywoływała efektu przeciwnego do zamierzonego?

  • Mało inwazyjna. Nie może blokować wolności poruszania się internauty. Nie może zmuszać go do dodatkowych działań jeśli sobie tego nie życzy.
  • Lekka. Nie powinna powodować powolnego ładowania się strony. Choć tutaj cięgi zbierze raczej wydawca.
  • Prawdziwa. Nie może zawierać fałszywych obietnic. Jeśli internauta zechce kliknąć w kreację, nie powinien doznać zawodu po wylądowaniu na stronie docelowej. Landing page musi rozwijać informacje / idee zawarte w przekazie reklamy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *