Appkowy marketing

 

 

Skuteczny marketing, niezależnie od obiektu promocji, potrzebuje narzędzi do oceny zastosowanych kanałów komunikacji. Możliwość oceny skuteczności przeprowadzonych przez nas działań pozwala na optymalizację kosztów i lepsze planowanie kolejnych kampanii. Marketing aplikacji mobilnych nie jest tutaj wyjątkiem. Chcąc zwiększyć zasięg, ilość instalacji, zaangażowanie użytkowników będziemy chcieli wiedzieć które metody promocji są skuteczne, gdzie poniesione koszty przynoszą satysfakcjonujący rezultat, a z których powinniśmy zrezygnować lub zmodyfikować zastosowane środki.

Przy promocji stron internetowych technika śledzenia bazuje na cookies. Przeglądarki zapisują informację o użytkowniku i pozwalają serwisom na ich identyfikację (z zachowaniem mniejszej lub większej anonimowości), dzięki czemu łatwo przypisać aktywność użytkowników do źródeł ich pozyskania.

 

Urządzenia mobilne nie są już tak przyjazne dla ciasteczek. Ich stosowanie jest ograniczone przez wiele systemów co znacznie utrudnia identyfikację użytkowników. W ich miejsce twórcy systemów mobilnych (np. Android, iOS) wprowadzają swoje rozwiązania, nie ma tutaj jednak jednego standardu. Dodatkowo w przypadku aplikacji kanały pozyskania użytkowników są zróżnicowane, mamy różne systemy, różne platformy. Wydawałoby się, że możliwości mamy ograniczone. Znajdziemy jednak rozwiązania, które pozwolą nam na analizę ścieżek, którymi podążają nowi, przyszli i powracający użytkownicy aplikacji.

 

Jak mierzyć skuteczność?

 

Istnieje kilka modeli, według których możemy mierzyć i optymalizować koszty i skuteczność kampanii. Najpopularniejsze to:
1. CPM – koszt tysiąca impresji. Bardzo ograniczone możliwości optymalizacji.
2. CPC – koszt za kliknięcie. Optymizujemy kreacje graficzne.
3. CPI – koszt za instalację. Tutaj już wybieramy tylko konwertujące źródła.
4. CPA – koszt za akcję. Wartością w tym modelu są konkretne, zdefiniowane działania wewnątrz aplikacji.

CPI i CPA to modele zazwyczaj bardziej korzystne przy promowaniu aplikacji, ale wymagają wiarygodnego śledzenia instalacji aplikacji lub aktywności ich użytkowników oraz ich przypisywania do kanałów promocji.

 

Co nas interesuje? Co możemy zbadać?

Wychodząc od modeli wymienionych wyżej, interesują nas wyświetlenia kreacji reklamowych, kliknięcia, instalacje. Chcemy też wiedzieć czy użytkownicy pierwszy raz instalowali naszą aplikację, czy mają aktywne LAT (limit ad tracking). Dalej – chcemy wiedzieć czy korzystają aktywnie z aplikacji – tutaj wachlarz jest szeroki – czy dokonują wewnętrznych zakupów? Czy przeglądają produkty? Jak często korzystają z aplikacji – według modelu DAU (daily active users) / WAU (weekly active users) / MAU (monthly active users)? Jaka jest retencja?

 

Jak umożliwić śledzenie?

Aby zdobyć pożądane informacje powinniśmy:
1. Śledzić ruch prowadzący do instalacji aplikacji i przypisać użytkownika pochodzącego z kampanii do odpowiedniego segmentu (tzw. atrybucja – attribution). Możemy to zrobić za pomocą specjalnie skonstruowanych linków trackujących.
2. Zintegrować oprogramowanie analityczne z kodem aplikacji.

Linki trackujące nie będą miały zastosowania w każdej sytuacji. Przykładem są kampanie TV. Istnieją jednak rozwiązania umożliwiające atrybucję nagłego wzrostu ilości instalacji w określonym czasie do emitowanych wtedy spotów reklamowych. Prowadząc kampanie w Google Ads lub na Facebooku także niekoniecznie będziemy mieli możliwość zastosowania linków trackujących. Dostawcy oprogramowania trackującego radzą sobie z tym poprzez automatyczne oznaczanie użytkowników pochodzących z tych źródeł.

Duża część instalacji/użytkowników aplikacji wyląduje w przedziale „ruch organiczny”. Jak wpłynąć na zwiększenie ruchu organicznego? Tutaj pojawia się apkowe SEO, czyli ASO (app store optimization). Ale to już całkiem inna historia.

 

Przydatne narzędzia:

Adjust

App Analytics

App Annie

AppsFlyer

AppSee

Countly

Firebase

Google Analytics for Mobile

Kochava

Localytics

Tune

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *