Content Marketing Manager 2018

W październiku miałam przyjemność uczestniczyć w warsztatowej konferencji  dotyczącej content marketingu organizowanej przez Forum Media Polska. Cały dzień szkolenia podzielony był na cztery bloki, prowadzone przez czterech różnych prelegentów.

Pierwsza część dotyczyła budowania strategii content marketingowej i mówiła o tym Barbara Stawarz-Garcia. Potem Artur Maciorowski opowiadał o skutecznym content marketing w e-mailingach oraz newsletterach. Po obiedzie dr Adam Zemełka mówił o tym, jak pisać atrakcyjne oferty i opisy w internecie oraz o języku korzyści i perswazji od A do Z. W ostatniej części, o content marketingu w social mediach i o tym, jakie treści udostępniać ich użytkownikom, opowiadał Artur Jabłoński.

Czego ciekawego dowiedziałam się, cały dzień słuchając tych specjalistów w swoim fachu? Krótkie podsumowanie najciekawszych wątków poniżej.

Planowanie strategii content marketingowej krok po kroku – od pomysłu do realizacji – Barbara Stawarz-Garcia

Trendy w content marketingu w 2019 roku

  • Jakiej długości treści użytkownik sieci czyta? Zainteresowanie tekstem jest najniższe, jeśli tekst ma między 500 a 800 słów. Treści są bardziej atrakcyjne dla czytelnika jeśli mają mniej niż 500 lub więcej niż 800 słów!
  • Użytkownicy polskiego internetu najczęściej przeglądają artykuły, które mają od 3500 do 4000 znaków, natomiast widać tendencję do zwiększania tej liczby od 6000 do 8000 znaków.
  • Google zwiększa wartość długich tekstów (long scrolling), w których pojawiają się zdjęcia i materiały video; punktuje treści, które linkują do innych podstron (long click) oraz wyżej pozycjonuje materiały, które mają wartość merytoryczną dla innych użytkowników.
  • W algorytmach Google coraz większe znaczenie zaczyna odgrywać Koliber, czyli algorytm wyszukiwania głosowego pełnymi frazami. Odchodzi się od słów kluczowych, a zaczyna się obudowywać treści pełnymi zapytaniami, frazami tzw. długiego ogona.
  • Wg trendów rynkowych, najbardziej optymalne nasycenie słowami kluczowymi na tekst wynosi od 0,5% do 4%.
  • W swoich działaniach content marketingowych warto skupić się na pokryciu tematów wg treści dla głowy (porady specjalistów, profesjonalistów), dla serca (szczere opinie klientów, storytelling) i dla rąk (praktyczne porady, pragmatyczne instruktaże).

Duża część marketerów nie od dziś buduje tzw. persony, czyli profile klientów, które najczęściej dokonują zakupów w ich sklepach. Jednak dzisiejsze określanie person jest dużo bardziej rozbudowane niż jeszcze kilka lat temu, bo dane demograficzne to za mało, aby dotrzeć do grup docelowych. Należy skupiać się także na pasjach klientów, ich uczuciach, zainteresowaniach i potrzebach. Przekaz marketingowy powinien być zbudowany w taki sposób, aby nie komunikował tylko tego, co chce powiedzieć nasza marka, ale także to, czym potencjalni klienci są zainteresowani. Kluczem do wysokich konwersji w dzisiejszym świecie jest przede wszystkim personalizacja – te same treści nie trafiają do wszystkich odbiorców czy person.

Skuteczny content marketing w e-mailingach i newsletterach, czyli e-mail marketing od A do Z – Artur Maciorowski

Wydawać by się mogło, że e-mail marketing coraz bardziej traci na znaczeniu w obliczu dzisiejszych narzędzi wykorzystywanych do komunikacji z klientem. Tymczasem dane wskazują, że mailingi do własnych baz są najbardziej popularne wśród marketerów. Co więcej, jest to must-have dla sektora B2B. Wśród sposobów docierania do potencjalnych klientów e-mail marketing ma najwyższe ROI.

Co jest ważne przy budowaniu strategii e-mail marketingowej?

  • Microcopy przy poszczególnych krokach zapisu na newsletter ma bardzo duże znaczenie – jeśli chcemy, aby konsument naszych treści zostawił nam tak prywatne dane, jak m.in. adres e-mail, to należy skonstruować formularz zapisu w zrozumiały sposób.
    O sposobach na zachęcenie potencjalnych klientów do zapisu na newsletter pisałam tutaj.
  • Jakie informacje powinny się znaleźć w formularzu? Przede wszystkim korzyści, które płyną z zapisu, ilość kroków, które należy przejść, aby pozytywnie przejść proces rejestracji, wszystkie pola obowiązkowe i nieobowiązkowe, informacja o tym, jak wypisać się z newslettera.
  • Przy konstrukcji formularza zapisu ważne jest, aby: umieścić go w miejscach widocznych na stronie lub odsyłać do niego z miejsc widocznych na stronie, zastanowić się nad formą zapisu – czy ma być to podstrona, box czy pop-up, wiedzieć, ile pól potrzebnych nam jest, aby klient mógł się zarejestrować, odpowiednio skonstruować zapis, czyli czy ma być to single opt-in czy double opt-in, zaprojektować miejsce i formę wypisu z newslettera lub miejsce zmiany ustawień przez użytkownika.

Dlaczego podajemy nasz adres e-mail? Ze względu na rabaty, promocje, gratisy, próbki, wersje demo, sezonowe obniżki, informacje o nowych produktach lub nowych wersjach, dostęp do treści premium, wcześniejszy dostęp do treści.

Jak segmentować naszą bazę?

  • Po danych deklaratywnych (zwykle są to dane demograficzne, pozyskiwane przez formularze, ankiety, konkursy);
  • Po danych behawioralnych (dane sprzedażowe z historii transakcji, wzorce zakupowe, aktywność w sieci, kliki).

Najlepsze 10 sposobów na tytuł newslettera:

  1. Numer porządkowy – np. Newletter nr / rok.
  2. Nazwa firmy/marki newslettera – np. Newsletter firmy ABC.
  3. Gorące tematy, 1-3 chwytliwe tematy artykułów – np. 10 najlepszych reklam 2018 | Raport płac w marketingu.
  4. Nazwa własna – Autorska nazwa projektu/produktu.
  5. Wydarzenie – np. Zaproszenie do konkursu ABC!
  6. Promocje i oferty specjalne – np. Tylko teraz WIELKA wyprzedaż. Aż do -90%.
  7. Personalizacja – XXX, przesyłam Ci specjalną publikację.
  8. Pytanie lub niedopowiedzenie – np. „Czy widziałeś już TO?” lub „Widzimy się w…”.
  9. Liczby lub znaki specjalne –np. 7 błędów w e-mail marketingu.
  10. Manipulacja –np. To NIE Twoja wina XXX!

Wg Artura Maciorowskiego, przepisem na skuteczny temat newslettera jest m.in. jego długość (około 6 słów), przykuwające wzrok przymiotniki, wyrazy o negatywnym zabarwieniu, cyfry czy personalizacja.

Checklista w email-marketingu (wg Artura Maciorowskiego)

  1. Nadawca
  2. Temat
  3. Dzień wysyłki
  4. Godzina wysyłki
  5. Częstotliwość wysyłki
  6. Grafika vs text
  7. Krótko czy długo?
  8. Linki vs przyciski
  9. Liczba linków
  10. Personalizacja?
  11. Dynamiczny content
  12. Wielkość czcionki
  13. Ikonki społecznościowe – polub/share
  14. CTA – ilość, etykieta, kolor, umiejscowienie
  15. Perswazja & psychologia (np. social proof)

Autor: Anna Klepacka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *