Jak dodać informację o autorze postu w GA (WordPress & Google Analytics)

Wspominałem Wam już czym jest GTM i jak można go wykorzystać na swoje potrzeby (na przykład do analizy scrollowania na stronie widocznej później w GA). Napomknąłem również, że w przypadku stron, które nie prowadzą sprzedaży, cele możemy wyznaczyć opierając się na konsumpcji treści. W tym celu warto wskazać kto z naszych twórców treści produkuje treści najlepiej później spożywane.

Fajnie. Jednak jak i gdzie to zmierzyć?

Do takiej analizy warto dodać do GA informacje kto jest autorem danego postu (taka informacja defaultowo nie jest przesyłana).

Jak dodać informację o autorze postu (wordpress) do danych w Google Analytics?

Nowy niestandardowy wymiar w Google Analytics

Wymiary niestandardowe i dane niestandardowe są jak domyślne wymiary i dane na koncie Analytics, z tą różnicą, że tworzysz je samodzielnie. Mogą one służyć do zbierania i analizowania informacji, których Analytics nie śledzi automatycznie.

Google Help

Jak dodać niestandardowy wymiar?

  • logujemy się do GA
  • przechodzimy do zakładki „Admin”
  • w części „property” wybieramy „custom definiction”, a później „custom dimensions”
  • tworzymy nowy wymiar

  • nadajemy nazwę, wskazujemy zakres jako „scope”, uaktywniamy wymiar i zapisujemy ustawienia

Przesyłanie informacji o autorze z wordpress’a

Teraz czas na trochę „programowania”. Żeby wysłać informację o autorze ze strony wpisu, musimy taką informację „wystawić”. Tu zaczynamy od lektury dokumentacji samego wordpressa. Potrzebujemy funkcję, która takie info zwraca. Z pomocą przychodzi nam:

… informację o tej funkcji znajdziecie na stronach pomocy WP. Zmienną zawierające autora będę chciał przesłać za pomocą warstwy danych (data layer) przekazywanej poprzez GTM. Warto tu pamiętać, że data layer musi znajdować się w kodzie strony powyżej samego kontenera GTM (a tenże znajduje się w części head strony). Tam właśnie musimy spróbować umiejscowić nasz kod.

W wordpresie (oczywiście w zależności od wykorzystanej skórki) za informacje nagłówkowe odpowiada plik header.php. Znajdziecie go w katalogu głównym danej skórki. Odnajdujemy go i przedzodzimy do sekcji head.

+- będzie to wyglądać tak:

Warto jednak pamiętać, że:

Retrieve the post author’s display name. This tag must be used within The Loop.

Co to oznacza? Że w samym nagłówku nie mamy jeszcze informacji o postach – de facto wordpress w miejscu przetwarzania nagłówka jeszcze nie wie o jakim poście mówimy. Żeby przekazać mu taki informacje:

  • sprawdzamy czy nagłówek wyświetlany jest na stronie postu is_single()
  • jeżeli tak, to pobieramy dany post the_post()
  • tworzymy data layer
  • umieszczamy w niej info o autorze get_the_author()
  • na koniec kończymy przejście przez pętle wpisów rewind_posts()

po tym zabiegu, w kodzie strony pojawia się nam informacja o autorze wpisu przesyłana w data layer:

Przesyłanie autora przez GTM do GA

Mamy więc odpowiednie dane i miejsce gdzie chcemy je przesłać. Zastanówmy się teraz jak to uczynić. Z pomocą przychodzi nam ponownie GTM. Mój pomysł jest taki:

  • tworzymy zmienną, w której będziemy odbierać z data layer i przesyłać do GA autora
  • nadajemy jej nazwę

  • Zapisujemy
  • wracamy do GA (tam gdzie tworzyliśmy wymiar dodatkowy)
  • sprawdzamy jaki jest numer nadanego przez GA indexu dla tego wymiaru (w moim wypadku jest to 1)

  • wracamy do GTM
  • znajdujemy tag odpowiedzialny za podłączenie do GTM naszego kodu GA
  • w tym samym tagu będziemy chcieli (prócz samego kodu GA) przesłać do GA odczytaną przed momentem zmienną autora
  • odnajdujemy część „more settings” i sekcję „custom dimensions”
  • ustawiamy numer indexu (ten sprzed chwili odczytany w GA)
  • nazwę zmiennej przed momentem ustawioną w GTM

  • zapisujemy
  • publikujemy kontener GTM

Voila, w GA zaczynają pojawiać się nam autorzy postów jednak… nie wszystkich. Czemuż? Ano wszak wcześniej GA nie dostawało tych informacji. Spróbujmy to poprawić.

Import „wcześniejszych” danych o autorze do GA

Tu z pomocą przyjdzie nam wbudowana w GA opcja importu danych:

Import danych umożliwia przesyłanie danych z zewnętrznych źródeł i łączenie ich z danymi zbieranymi przez Analytics. Możesz następnie za pomocą Analytics porządkować i analizować wszystkie swoje dane w sposób najlepiej odpowiadający Twojej działalności.

Google Help

  • przechodzimy do części „admin” GA
  • sekcja „property”
  • wybieramy „data import”
  • tworzymy nowy import „create”

  • wskazujemy jaki rodzaj danych chcemy zaimportować. W naszym wypadku „content data”

  • nadajemy nazwę dla zestawu danych i wskazujemy w jakich widokach dane mają być dostępne

  • wskazujemy schemat importowanych danych
    • KEY – klucz, który będzie łączył importowane dane z tymi, które już posiadamy – w naszym wypadku jest to dany post
    • IMPORTED DATA – importowane dane – autor

  • zamazane dane pokazują ostrzeżenie, że mam już w swoim systemie taki import (robiłem to wszak wcześniej przed popełnieniem powyższego postu)
  • teraz ustalmy format (schemat) importowanych danych

  • nie pozostaje nam nic innego, jak wylistować wszystkie popełnione przez nas posty i uzupełnienie informacji o ich autorze
  • wszystko zapisujemy w excelu w pliku *.csv według schematu, który pobraliśmy przed momentem

  • w zakładce, w której cały czas operujemy (import data) wskazujemy stworzony zbiór danych i wgrywamy nasz plik *.csv

  • VOILA – zrobione!

Podgląd informacji o autorze postu w GA

Przechodzimy do GA, dodajemy stworzony wymiar dodatkowy i cieszymy się całościową informacją o autorach naszych wpisów.

Autor: Mikołaj Paczkowski

Stay hungry stay foolish. Digitalowy zapaleniec z filozoficznym zacięciem, który lata przesiedział w knajpach maści przeróżnej (z tej czy innej strony baru). Docelowo będzie grzał 4 litery w południowych rejonach Europy